Stress & Självkännedom

Just nu håller vi på att läsa en kurs om stress och hur den påverkar vår fysiologi och psykologi. Otroligt intressant att veta vad det är som händer i kroppen när vi utsätts för stress, både kortvarig och långvarig, men samtidigt skrämmande då jag vet med mig att jag stressar väldigt ofta och även i situationer då det är totalt onödigt. Jag utsätts inte för någon akut alarmreaktion när jag står och duschar t.ex. men trots det så kan jag komma på mig själv att stressa mig igenom duschen istället för att ta den "mig-tiden" till att koppla av och njuta av värmen och lugnet. Varför tillåter vi oss så sällan att bara koppla av? Att känna ett värmande lugn sprida sig i kroppen utan att känna att en massa måsten hopar sig.

Jag och Linnea pratade på vägen hem från skolan idag att man egentligen borde skriva två listor och bära med sig, en lista med saker som man MÅSTE göra och en lista på saker som man BORDE göra. Jag tror att en stor del av det som idag känns som ett måste egentligen hamnar på "borde-listan" och kan därmed väljas bort vid ont om tid.
Föreläsaren idag tog upp att det ligger lite i vår människliga natur att älta saker och tänka på vad andra anser om oss och då främst vi kvinnor, varför är det så? Varför lägger vi ner så mycket energi på att tänka och fundera på vad andra ska tycka om oss? Och om det vi sa under vår förra redovisning egentligen var rätt dumt? Kan vi istället inte lägga den energin på självkännedom och på så sätt växa som person och känna oss nöjda med oss själva precis som vi är? Även om folk tittar konstigt och grodor hoppar ur våra munnar? Det är någonting som jag kommer att jobba mycket med nu. Lära mig att uppskatta mig för precis den som jag är, ingen annan är som jag och ingen annan är som du.

Jag vill sluta stressa mig igenom livet för att försök att få tid till att leva. Jag vill uppskatta livet och alla gåvor som det bär med sig i form av kärlek, kramar, vänskap och familj. För mig är det avkoppling att träna och tack vare Matilda har jag även idag testat på att lyssna på ett meditationsband och jag var så pass stressad att jag svimmade av när jag reste mig upp efteråt. Är det att leva? När man är så stressad att man aldrig har tid över för att det alltid finns saker som BORDE göras. Jag anser inte det och har därför bokat in mig hos en sjukgymnast nu på torsdag morgon för att få hjälp med min stresspersonlighet och hitta en balans/homeostas i mitt liv. Jag ska skriva min "måste-lista" och min "borde-lista" och sen ska jag börja att prioritera! Jag ska börja prioritera mig själv och mitt välmående.
Som en klok person skrev häromdagen på ett forum "Varför prioriterar vi bort vårt välmående för en karriär bara för att sedan lägga våra pengar på att försöka uppnå ett välmående igen?". Det här är inte sunt och jag tänker börja arbeta hårt för att bryta mitt mönster redan idag. En dag snart ska jag vakna upp och tänka på allt underbart som livet för med sig och inte bara rada upp alla saker jag MÅSTE göra under dagen. Jag är smartare än så och jag tänker börja agera där efter.











Kommentarer
Postat av: Malin

Mindre måsten till folket! :) Bra skrivet hjärtat! :) Blir spännande att höra om torsdagen sen tycker jag! :) Pöss

2011-09-12 @ 18:44:33
URL: http://pejans.blogg.se/
Postat av: Sanna

Bra skrivet :) Det är mkt mindre stress och måsten i mitt liv sen barnen kom. Dom är ju ändå det som är viktigt och resten hamnar på borde listan :) Man blir också bra på att njuta av en stund själv i duschen, när det inte är någon självklarhet att få tid till en dusch varje dag ;)

2011-09-12 @ 22:35:04
URL: http://sansai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0