Plommongryta

Lagade en så himla god gryta till middag ikväll så jag måste bara dela med mig av receptet!


Plommongryta för 4 personer


600 gram grytbitar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor (Jag råkade dubbla detta och det blev tokgott!)
1 liten rotselleri
2 morötter
1 msk smör
0,5 liter köttbuljong
2 msk tomatpuré
100 g torkade plommon
salt och peppar vid smak


Bryn grytbitarna i en gryta i smör och ställ av. Skala och hacka rotselleri, lök och vitlök och bryn i en separat panna. Häll sedan över röran i grytan och tillsätt buljong, tomatpuré, plommon och koka upp. Smaka av med salt och peppar. Koka på låg värme i ca 2 timmar så grytbitarna blir möra. Skala och dela morötterna under tiden och tillsett dessa när det är ca 10-15 min kvar av koktiden. Är supergod att äta precis som den är! :)
Jag gjorde dubbelsats för att få massa matlådor att frysa in.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0