Svartvinbärssaft

Idag när jag var på lunch hemma hos farmor så fick jag 3 kg svarta vinbär med mig hem. Det slutade med 1 liter saft och så har jag kvar till gelé som jag ska fixa imorgon samt att jag har två påsar kvar i frysen :) Oj oj mycket vinbär blev det och varken jag och Calle är så förtjusta i vinbär så spännande det här. Saften blev dock väldigt väldigt god även om det var en del pysslande.

Svart vinbärssaft

2 liter vinbär (sköljda och rensade)
6 dl vatten
5 dl socker per liter råsaft
1 krm natriumbensoat


Koka vinbären och vattnet i ca 10 minuter och vispa/ tryck vinbären mot kanten av kastrullen med en ballongvisp/sked så att du får ut så mycket saft som möjligt. Sila saften genom en silduk i en stod bunke tills det bara är bärmos kvar. Häll tillbaka saften i kastrullen och koka upp. Blanda i sockret och se till att det blir ordentligt utblandat, låt koka upp igen. Blanda ut natriumbensoatet med ca 1 msk saft och blanda ut ordentligt med resten av saften. Häll upp saften på rena, varma flaskor.
Jag ställer in mina nydiskade flaskor i ugnen för att torka och uppvärmning på ca 100 grader.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0